פורטל הנשים הראשון בישראל
  www.wol.co.il
נש"ר נשים ברשת
יום א', יד’ באייר תשע”ט
    דף הבית  |  הרשמה לרשימת תפוצה  |  יצירת קשר  
 
13:42 (07/01/13)
אילנה כהן
כנסו לבלוגים של נש"ר http://nashimbares het.wordpress.com/
 







.
המחזה פר גינט של איבסן נחשב לפאוסט הסקנדינבי ובעיבוד החדש של רנה ירושלמי נושבות בו רוח פיוטית ופילוסופית של משחק עם הזמן והחלל. כאשר השאלה הנצחית של איבסן האם הייתי אמיתי נאמן לעצמי?
07:27 (03/08/15) אילנה כהן

למחזה פר גינט נחשפתי לראשונה בלימודי בקיבוץ חולדה ע"י עוזר חולדאי, אביו של רון חולדאי, שלימד אותנו ומאז עולה במוחי השאלה האם לעקוף את ההר ? או להלחם ולהיות עצמי. רנה ירושלמי ואנסמבל עיתים בשיתוף הקאמרי חוגגים 25 שנה של יצירה ממיטב הקלאסיקה העולמית והפעם מחזהו של איבסן שנכתב המחזה שנכתב ע"י איבסן בסוף המאה ה-19 ,הועלה בבימות רבות.ברחבי העולם בארץ המחזה הראשון הועלה לראשונה בהבימה בשנת 52.פר גינט של רנה ירושלמי הוא מחזה רב תחומי הכולל תחומי אמנות שונים, מחול, ווידאו, שירה, מוסיקה, בנוסף לטקסט האלמותי של איבסן . העיבוד החדש של הקאמרי מצליח לתעתע את הצופה במעברים בין מציאות וירטואלית , למציאות של זכרון ודמיון לבין המציאות הנאמיתית. כאשר ההתרחשות הדרמטית היא הקרב על החיים והיעלמותם, המתרחשת לנגד עינינו מרגע לרגע.וכמובן לשאלה אלו חיים חיי פר גינט. האם היה נאמן לאמו ולאהבותיו? האם הולל ,שרדן ,הרפתקן , שקרן.או בעל דמיון. ומוסרי בדרכו. ובעיקר כל מה שמתרחש ונעלם בנוכחותנו. בעיבוד הזה נעשה במכוון ויתור על ההיסחפות הרגשית של סיפור המחזה. במקום זה אנו קשובים אל מסע "הזכרון והשכחה" של פר גינט, בו מתמזגים עבר, הווה ועתיד. להיות ערים בו זמנית, שגם אצלנו הזמן ממשיך לזרום אל "האין". אפשר לומר שגבור הדרמה של התיאטרון זה הזמן, החלל והקהל. ואכן הקהל שואל את עצמו את השאלות הנוקבות על אמיתות חייו הוא וחש את העלמות הזמן. על הנושאים הללו מתווכח פר גינט עם מלאך המוות "הממחזר" שמגיע מדי פעם לקחתוו טוען לחפותו. ומדי פעם פר גינט הזקן מתבונן בעברו, בדמותו שלו, המיוצגת על ידי שלשה שחקנים נוספים, ולעיתים מצטרף אליהם. עלילה הבימתית של העיבוד שונה מהסדר של המחזה מתחילה כאשר פר גינט הזקן, על אניה בלב ים סוער. חוזר בחוסר-כל למולדתו, אחרי 50 שנות נדודים. מקווה לשקם את חייו. סערה גדולה מטביעה את האניה ואת מעט הרכוש שנותר לו. פר נאבק על חייו ניצל ומגיע לחוף. בדרכו הביתה הוא פוגש בממחזר שנשלח לאסוף את נשמתו, כיוון שלא היה הוא עצמו מעולם, ולשלוח אותה למיחזור כפי שעשה לעוד מאות אלפים לפניו. מכאן והלאה פר גינט הזקן, שמסרב להשלים עם גורלו, נאלץ להוכיח לממחזר שכל חייו היה נאמן לעצמו, אפילו במחיר האהבה, הנשואין הכבוד והכסף. לצורך זה הוא "מגייס" את זכרונותיו ורגעים שונים מחייו: פר הצעיר עם אמו, חולם להיות קיסר; פגישתו הגורלית עם סולווי ושבועתם לאהוב לנצח; מסתבך כהרגלו עם אנשי הכפר ונאלץ לברוח אל מעבר לים; סולווי נשארת לחכות לו. אנו פוגשים בו שוב כעבור עשרים שנה של הצלחות וכשלונות, כשהוא בדרכו להיות קיסר העולם. לבסוף נקלע לבית משוגעים בקהיר ושם הוא מוכתר ל"קיסר העצמי" ומתמוטט. דורון תבורי כפר גינט ונעם בן אז"ר המופיע כממחזר וגם כמלך הטרולים מעולים וכן גם ירדן גלבוע כאמו של פר, ועמרי רווה כפר הצעיר. במיוחד מרשימה הופעתה וריקודה של חן גרטי כבת מלך הטרולים. הממחזר צופה גם הוא במתרחש, ומפעם לפעם נותן לפר ארכה כדי למצוא הוכחות שהיה הוא עצמו. לבסוף הוא מודיע לפר הזקן שהדחיה תמה. פר המיואש הולך בעקבותיו. סולווי הזקנה והעיוורת מזהה את קולו של פר, ואוספת אותו אל חיקה. כדבריה: באהבתה בתקוותה תמיד היה הוא עצמו. פר ניצל לעת עתה, אך הממחזר מזהיר את פר כי ייפגשו בצומת אחרון... לסיכום זהו עיבוד רציני ומעמיק למחזה של איבסן , הסוחף אותנו למסעות ושאלות הרלבנטיות גם לתקופתנו ולשאלות אישיות פילוסופיות שלנו. מומלץ לקהל אוהב תרבות וספרות.