פורטל הנשים הראשון בישראל
  www.wol.co.il
נש"ר נשים ברשת
יום א', יד’ באייר תשע”ט
    דף הבית  |  הרשמה לרשימת תפוצה  |  יצירת קשר  
 
13:42 (07/01/13)
אילנה כהן
כנסו לבלוגים של נש"ר http://nashimbares het.wordpress.com/
 







.
"אדם הוא אדם" מחזהו של ברטולט ברכט המועלה בתאטרון החאן, בבימוי של סיני פתר,מצליחה להעלות את השאלה האם אדם הוא אדם? והאם ייברא אדם אנושי חדש? לאחר ההרס של מלחמות העולם.
21:28 (12/02/16) אילנה כהן

בימים אלו מעלה תיאטרון החאן את "אדם הוא אדם", על פי מחזהו של ברטולט ברכט בתרגומו של יצחק לאור ובבימויו של סיני פתר.ברטולט ברכט טוען: "אדם הוא אדם. אמנם לטעון טענות כל אחד יכול, אבל מר ברכט יכול גם להוכיח שמבני אדם אפשר לעשות הכל. הערב יפורק כאן אדם כמו מכונית מבלי לאבד בדרך שום פריט. קרבים אליו ברגישות תובעים ממנו, מתוך התעקשות להסתגל, בסך הכל, לדרך העולם להניח לדג שלו לשחות אל הים. ואשר להרכבתו-מחדש המתוכננת תהא תכליתה גרועה או מצוינת זיכרו היטב: אם לא משגיחים מקבלים אפילו כובש, רב-מרצחים." ואכן לאורך המחזה אנו עדים כיצד ניתן להשפיע על אדם סבל נאיבי להתחזות לחייל, להסכים למכור פיל לא שלו ,להסכים לבצע משימות הזויות ושקריות תמורת כסף, עד שהוא מאבד זהויות ורגישויות ואף הופך בסוף לרב מרצחים.כביכול אדם אינו שולט על גורלו ואפילו על זהותו. ברטולט ברכט עבר את ילדותו בגרמניה לאחר מלחמת העולם הראשונה ועם עליית הנאציזם נאלץ לגלות לדנמרק, פינלנד מוסקווה ארה"ב. שם כתב את מרבית מחזותיו. ברכט וכתב כ-40 מחזות וגם שירים .גם במחזה "אדם הוא אדם" שזורים קטעי שירים המאפשרים למחזאי ולבמאי להעביר את רעיונותיהם. ההצגה מספרת אודות סבל היוצא לקנות דג לארוחת הערב, ובדרך נתקל בשורה של הרפתקאות המשנות את חייו ואת זהותו מן הקצה לקצה. הוא מתחזה לחייל, מוכר פיל שאינו שלו, זוכה להלוויה בעודו בחייו, פוגש שלל דמויות עסיסיות הנוטלות חלק במלחמות האימפריה, ומנהל אתן עסקאות שבסופן הוא מאבד את זהותו. המחזה נכתב בשנת 1926 והוא הראשון שעלה במסגרת של תאטרון אפי , כאשר מרכיב חשוב הוא אפקט הניכור . כאשר ברכט ביקש ליצור ניכור בין הצופה למתרחש על הבמה . זאת ע"י טכניקות שונות למשל, סיום הסצינות לפני שהן מגיעות לשיאן, השחקנים פונים אל הקהל ישירות מחליפים תלבושות . השחקן אינו מזדהה עם הדמות . כל זאת במטרה לאזכר לצופה שהמחזה אינו מייצג את המציאות. בראיון רדיו שקיים ברכט ב 1927--לקראת העלאת המחזה ציין שבקומדיה זו "אתם מאזינים לטיפוס אנושי חדש תבחינו שהגיבור שלי הוא שקרן גדול ואופטימסט ללא תקנה . הוא יכול להתאים עצמו לכל מצב ומצב ללא כל קושי.ורק לעתים רחוקות יביע דעה אישית משלו. אבל גלי גיי הזה הוא בשום אופן לא חלשלוש להיפך הוא החזק מכולם. הוא הופך לחזק מכולם זאת אומרת הוא החזק מכולם.... ברגע שהוא חדל להיות אדם פרטי הוא נהיה חזק בתוך ההמון. ברכט ממשיך ומציין שבטח הקהל מתנגד להולכת השולל של גאליי והכפייה לויתור על האני שלו ,אולם ברכט מציין שגאלי אינו מפסיד הוא מנצח ומרוויח. אבל בציניות מציין ברכט שאם הצופה יגיע למסקנה אחרת הוא לא יתווכח איתו ... המשחק המעולה של יוסי עייני , כובש אותנו בנאיביות שלו ,אודליה מורה-מטלון, משכנעת בתפקידה כאלמנה בגביק וכן גם ארז שפריר כסמל הבריטי/סקוטי המגוחך. גם התפאורה המינמליסטית המשתנה מתאימה לרוח המחזה ומצליחה להציג את האבסורד שבמלחמה. לסיכום אין להתווכח, ברכט והבימוי המעולה של סיני פתר, מצליחים להעביר במצבים ביזארים של מציאות הזויה , את המסר שלו על האדם החדש. והתקווה שהאדם החדש לא יהיה כסוג הישן ולא יניח לעצמו להשתנות ע"י המכונות אל ישנה בעצמו את המכונות " ואיך שלא יהיה מראהו, הוא קודם כל ייראה "אנושי". יצאתי מההצגה התפעמות לגאוניות של ברכט , (שחי לפני המחשבים והרובוטים) ומהאינטרפרטציה של הבימוי של פתר, עם משחק מעולה של השחקנים בהחלט ממולץ . הצגה שתיזכר ותעלה מדי פעם מחשבות על מהות האדם ,המכונה והמלחמה.*******************************************************************************************נ.ב בבואכם להצגה אל תשכחו לרכוש את התכניה אשר מעוצבת ובה כתבות מעניינות מעוררות מחשבה.מחשבה.