פורטל הנשים הראשון בישראל
  www.wol.co.il
נש"ר נשים ברשת
יום ו', כז’ בכסלו תשע”ח
    דף הבית  |  הרשמה לרשימת תפוצה  |  יצירת קשר  
 
13:42 (07/01/13)
אילנה כהן
כנסו לבלוגים של נש"ר http://nashimbares het.wordpress.com/
 







.
ההצגה " הממונה על משאבי אנוש " של הקאמרי , מאתגרת מחשבתית ומרתקת את הצופים לאורך כל המסע ממאפיה בירושלים לערבות השלג של רוסיה ובחזרה. דרמה במציאות הזויה שלנו המביאה למסע נפשי תודעתי .
10:53 (18/06/17) אילנה כהן

*YouTube:MJbBVK4m0Io* איציק ויינגרטן ממחיש לנו בהצגה "הממונה על משאבי אנוש״ ,את הכישרון המיוחד של א.ב. יהושע בהבאת מחשבות, אירועים המובילים לשינוי תפיסתי והתנהגותי .בעזרת שימוש בטכניקות בימתיות מצליח ויינגרטן להעלות קולות "אחרים", אשר מביאים אותנו לשאלות בסטריאוטיפים ובהתייחסויות שלנו. הסיפור מתחיל כאשר עובדת זרה נהרגת בפיגוע בירושלים, ובשל בירוקרטיה, דיווחים שיקריים ובעיקר ניכור וחוסר אמפאטיה של מרבית הדמויות, אף אחד לא מודע לכך כולל במקום עבודתה. עד אשר עיתונאי כותב כתבה על המקרה ההדגשה במחזה שההתייחסות של החברה הישראלית לטרגדיה היא לא המוות של אישה זרה ובודדה בסכסוך לא לה, אלא הפגיעה בשמו הטוב של המפעל או במעמדו של הממונה על משאבי אנוש. את העובדה הזו היטב להדגיש א.ב. יהושע בספרו וויינגרטן בהצגה ,אנו מרוכזים יותר במעשיו ובתהליך שעובר הממונה על משאבי אנוש . גם אנו כצופים מתייחסים לממונה ולסביבתו ופחות מעורבים רגשית בטרגדיה של האישה ,בנה ואמה לאורך ההצגה גם אנו הצופים, הופכים לשופטים ומבקרי הממונה, המפקח והעתונאים, וע"י כך מוצגים בעלי התפקידים ואותנו (הצופים) כאטומים רגשית לבעיות והטרגדיות של "הקולות האחרים". מעצם תפקידו הממונה על משאבי אנוש, צריך להיות משרתם של שני אדונים, לשרת אתהמנכ"ל ומצד שני לדאוג לעובדים לרווחתם, להכשרתם, ועוד. בתחילת המחזה ,הממונה על יחסי אנוש, מנוכר לעובדים אפילו אינו זוכר את העובדת או שמה, אינו מודע שכבר שלושה שבועות אינה עובדת החברה, הוא גם סבוך בבעיות הגירושין עם אשתו ובתו. בתהליך הכפרה שהוא עובר הוא מצליח לאט לפתח רגשות והתחייבות אישית. ובסוף מתחבר לבן ולרצונה של האם שבתה תקבר בירושלים איפה שרצתה להגיע. שחקני המקהלה בזמר ובריקוד מעבירים אותנו בקצב מתאים מסצנה לסצנה וגם מציגים לנו גם את קולות "האחרים" מביניהם רוחה של העובדת הזרה, ומה חושבים עלינו אזרחי רוסיה בשיר של עובדי המכס בשיר: שוב מורידים לנו ארון מתים" תגידו אנשים טובים מה קורה לכם בארץ הקודש? את מי אתם הורגים ועל מה אתם נהרגים? אמרו לנו אנשים קשים. וכפי שכתב א.ב. יהושע בספרו: "האם לאחר שחיללתם את ארץ הקודש, ואת ההרס הפכתם למעשה של יום יום, אתם רשאים גם לדרוס את הנפש של אחרים? האם משום שאתם ואויביכם אדישים מטורפים, הורגים ומתאבדים, הורסים ומפוצצים בלי חשבון, אתם מעיזים להיכנס בלי הסבר ובלי קבלת רשות לחצר פנימית של בית מגורים בארץ לא לכם, להפקיר בה ארון מתים ולהיעלם בקלות שחצנית"?? איציק ויינגרטן הצליח להמחיש תובנות אחדות של א.ב. יהושע : כיצד דמות מתה מנהלת מחשבות ומביאה לשינוי התנהגותי של הממונה על משאבי אנוש ואחרים, ,אי התייחסות והתעלמות מ"האחר" וההשפעה הרבה של המתים על ה"חיים. דמות האחר" העיקרי שבמחזה היא העובדת הזרה אשר אינה בין החיים, ולכן קולה אינו נשמע בצורה ישירה (אך היא הדמות החיה ביותר בסיפור והיא עוטפת אותו בחיוניותה ומקרינה עליו מאישיותה כפי שלא עשתה בחייה. אז היתה מהנדסת לשעבר, המועסקת כעובדת ניקיון שקופה. יש לציין כי רק לעובדת הזרה יש שם יוליה רגאייב, האחרים מכונים רק על פי הפונקציות שלהם . א.ב. יהושע מספר כי הרעיון לספר נולד כשחברה של אשתו נהרגה בפיגוע בהר הצופים בירושלים מה שעורר בו את הרצון לחבר מעין פסיון, בנוסח הפסיונים הדתיים בימי הביניים שבו הגיבורים נקראו על פי הפונקציות במארג העלילה. כך נמצא במחזה את הממונה, הנחש (העתונאי), הישיש, הקצין האישה, הנער, הקונסולית, המזכירה ועוד. כאשר הדמויות מנהלות דיאלוגים עם מקהלות מתחלפות. בדרך זו מציג א.ב. יהושע את האמת עלינו כך אנו שופטים אנשים ולא לפי אפיים, אישיותם ,רגשותיהם ועוד. המחזה מצליח להמחיש לנו את הדינמיקה של סימון הגבולות בין האחריות הציבורים והמוסרית המוטלת על מוסדות המדינה באירועים קריטיים לבין האחריות והחובה המוסריים המוטלים על היחיד. ואת התהליך הנפשי מוסרי שעובר גיבור הרומן. תהליך אשר בסופו של דבר מקרב אותו לעובדיו ולמשפחתו. איציק ויינגרטן בבימויו ובעיבוד הספר למחזה, הצליח להעביר אותו למסע למעמקי התת מודע של הממונה על משאבי אנוש ולהביא בפנינו את תהליך התיקון והכפרה . משחקו המאופק של מיכה סלקטר מדגיש את האדישות וניכור נכון ומשכנע. נדב אסולין בתפקיד העתונאי הנחש מקצין בהצלחה את דמות עיתונאי המקומון אשר לא רק מנוכר לטרגדיה אלא מנסה לעשות ממנה רווחים מקצועיים. כך גם השחקנים האחרים הלנה ירלובה בתור הקונסולית הרוסיה האופרטוניסטית , ליאור לב בתפקיד יוליה בעצם רוחה של יוליה, ושחקני המקהלה מפגינים משחק מעולה וריאליסטי . למרות שאינני מהמצדדות בתפאורה חד גונית ,יש לציין את גמישות התפאורה , אשר עוברת בקלות מארונות משרד, לתנורי אפיה, תאי קרור במכון פתולוגי לשדה תעופה, ולערבות סיביר. שינויים מזעריים בתפאורה בליווי שירת או דקלום המקהלה מעבירים אותנו מסצנה לסצנה בהדגשת אפרוריות עגמומיות המסע עד לרגעי הפכחון והכפרה. לסיכום מחזה מעולה המעלה בפנינו בעיות רבות ומדגיש כמה המציאות שלנו הזויה ומנסה להחזיר ל"ממונה על משאבי אנוש "את האנושיות.ולנו

 
אנסטסיה פיין
שליחותו של הממונה על משאבי אנוש
צילום ז'ראר אלון
מיכה סלקטר ואוהד שחר
שליחותו של הממונה על משאבי אנוש
צילום ז'ראר אלון
.מקהלה
שליחותו של הממונה על משאבי אנוש
צילום ז'ראר אלון