פורטל הנשים הראשון בישראל
  www.wol.co.il
נש"ר נשים ברשת
יום ש', כט’ בחשון תשע”ח
    דף הבית  |  הרשמה לרשימת תפוצה  |  יצירת קשר  
 
13:42 (07/01/13)
אילנה כהן
כנסו לבלוגים של נש"ר http://nashimbares het.wordpress.com/
 
סוף סוף הצגה עם תפאורה המשחזרת את תאטרון שקספיר עם תלבושות ססגוניות אותנטיות אשר בעזרת קאסט מתאים ובבימוי מעולה של משה קפטן מביאים לנו את ניחוחות הרנסנס האנגלי. את המתרחש מאחורי הקלעים של התיאטרון והכולל ציטוטים ורמזים ממחזותיו של שקספיר. חוויה תרבותית מופלאה,מושכלת ומהנה.
14:21 (08/11/17) אילנה כהן

" שקספיר מאוהב" הינה קומדיה רומנטית המבוססת על סרט הקולנוע עטור הפרסים (7 פרסי אוסקר, פרסי באפט"א וגלובוס הזהב) מ-1998. כמו בסרט ההצגהמתארת ימים אחדים בחייו של המחזאי ויליאם שייקספיר, בסוף המאה ה-16, האמור לכתוב מחזה, נקלע למחסום כתיבה, וחווה קשיים כלכליים ובעיות ביחסיו עם נשים. בהמשך הוא מתאהב בוויולה דה לספס ומקבל השראה לכתוב מחזה בשם "רומיאו ויוליה". "שייקספיר מאוהב" הוא מחזה בדיוני, אך מופיעות בו דמויות היסטוריות ידועות נוספות כמו המלכה אליזבת והמחזאים כריסטופר מרלו וג'ון וובסטר. משפטים רבים ממחזותיו של שייקספיר נאמרים על ידי הדמויות וסצנות מתוך "רומיאו ויוליה" ופרודיות שלהן מוצגות על הבמה בחזרות שעורכים השחקנים וגם מהוות חלק מחיי הדמויות בהצגה. כן ניתן למצוא במחזה אלמנטים רבים ממספר מחזות נוספים של שקספיר מלבד "רומאו ויוליה" כמו למשל מ"שני אדונים מוורונה" , שני מחזות שהרקע שלהם הוא ורונה. ב"שני אדונים" מופיע כלב של אחד המשרתים ויש התלבטות מי משרת את מי ? הכלב את המשרת או להפך. בשניהם בחורה המתחפשת לגבר כדי לזכות בנוכחותו של גבר ולהשיג את אהבתו. ואם עסקנן באהבה הרי מצטט שקספיר במחזה את פתיחת הסונטה ה-18 שלו Shall I compare thee to a summer's day? כידוע בתקופתו של שקספיר גברים היו משחקים בתיאטרון את תפקידי הנשים, ולכן נמצא שאלמנט של התחפשות נשים לגברים ולהפך חוזר במספר מחזות של שקספיר, מה שיוצר מצבים קומיים ונימה קומית זו בעצם גם מערערת על מצב זה. מטרת המחזה של מארק נורמן ותום סטופרד היא להביא את שקספיר לקהל נרחב שלא מגיע להצגות ואינו מכיר את המחזות . ואכן מצליחה ההפקה של "הבימה" בבימויו של משה קפטן להעביר את שקספיר ותקופתו לקהל הרחב בחן ובהומור. המחזה מאפשר לבמאי ולתפאורן לשחזר מבנה התאטרון כפי שהיה בזמנו של שקספיר ולהשתמש בצורה משוכללת ומתוחכמת במבנה אשר משנה מפעם לפעם את ייעודו .מבנה התאטרון משמש גם בית, גם ארמון, גם התאטרון עצמו בתור המקום של החזרות והתרחשויות אחרות בחיי השחקנים. ויש אכן לציין לטובה את עצוב התפאורה של ערן עצמון אשר בעצם שחזרה את מבנה התאטרון באותה התקופה. וגם מאפשרת מעבר קצבי בין הסצנות. המשחק של מרבית השחקנים הוא במינון נכון עם קורטוב של הומור, גם כאשר הגובים, למשל, מאיימים על מנהל התאטרון בתליה כדי שישלם את חובו ובעיקר שיביא כבר את כתב היד של המחזה שעדיין לא נכתב ,כמובן, וגם כאשר נערכים קרבות סייף. לי הול ,מעבד תסריט הקולנוע לבמה, מציין כי אהב את התסריט בגלל שזו סטירה מרושעת על תפקיד כותבי התסריטים בהוליווד של היום, אך ככל שהתקדם בעבודה הבין שמדובר במכתב אהבה של תום לתאטרון, כשהמודל הוא התאטרון של שקספיר לפני ומאחורי הקלעים. חלק מהציטטות והרמזים יהיו ברורים לקהל הרחב (למשל ההופעה והרצח של כריסטופר מרלו, שהם דברים ידועים לקהל הבריטי התרבותי), אך גם קהל שאינו מכיר את מחזותיו של שקספיר יהנה מהצגה עתירת שחקנים (30 שחקנים!) עם קצב ותנועה, תפאורה ותלבושות ומספר תובנות כי אין חדש תחת השמש בניהול תאטרון, באהבה בחברויות ועוד. לסיכום די מאוהבת " של הבימה. וגם הקהל השקספירי והקהל הרחב יהנו מהצגה נפלאה. ********************************************************************************************** "שקספיר מאוהב" תסריט טום סטופארד ומארק נורמן, עיבוד לבמה לי הול דורי פרנס. תרגום. בימוי.משה קפטן.