פורטל הנשים הראשון בישראל
  www.wol.co.il
נש"ר נשים ברשת
יום ג', כט’ בטבת תשע”ח
    דף הבית  |  הרשמה לרשימת תפוצה  |  יצירת קשר  
 
13:42 (07/01/13)
אילנה כהן
כנסו לבלוגים של נש"ר http://nashimbares het.wordpress.com/
 
ד"ר אילנה קוזין,בהרצאתה במועצה הציונית, ניסתה לצייר את פולין אז ועכשיו. היום , לעומת 70-75 שנה לאחור , כאילו מדובר בשינויי תפיסה קיצוניים וסוג של התפכחות מאוחרת כאשר היחסים הסבוכים בין היהודים – או ישראל לפולין עדיין מעורפלים.
06:51 (10/01/18) אילנה כהן

בשנת 1933 חיו בפולין למעלה מ-3 מיליון יהודים. לפי סקר שנערך ב-2001 אחוז היהודים החיים היום בפולין הוא 0.01% מכלל האוכלוסייה. האמנם אלה כל היהודים שחיים בפולין? בואו נבדוק:בסוף המלחמה ניצלו ממחנות ריכוז כ-80.000 איש. לאחר המלחמה הוקמו מחנות עקורים ע"י "הוועד המרכזי היהודי בפולין", שהחלו לארגן מזון ומחסה לניצולים. כדאי לזכור שילדים רבים אומצו בתקופת המלחמה ע"י משפחות פולניות ונשארו שם, גדלו והקימו משפחות נוצריות פולניות. חלק מהם שהתוודע למוצאו היהודי חזר ליהדות, אך רבים מאד לא גילו או לא רצו לחזור ליהדות.לאחר המלחמה חלו שינויים גיאוגרפיים בפולין. אזורים סופחו לרוסיה ופולין השתנתה. אמנם חיים יהודיים החלו להתארגן אך רבים לא רצו להישאר עוד בפולין. לעומתם היו רבים שהאמינו שאפשר לחיות ולהשתקם בפולין. הוקמו בתי ספר, תיאטראות ומוסדות יהודיים עד להתערבותו של סטאלין, שאסר על כל התארגנות יהודית ועדיין יהודים רבים התעקשו להישאר בפולין בטענה ששם נולדו ושם נעוצים שורשיהם.עם עליית גומולקה בין השנים 56-60, התאפשר לכ-30,000 יהודים לעזוב את פולין, ורובם הגדול באו לארץ. שנת 1968 הייתה שנה אומללה ליהדות פולין. אז מגיע גל אנטישמי ומתפשט בארץ. אנשים פוטרו מהעבודה וסטודנטים נזרקו מהלימודים. באותה שנה עזבו 13,000 יהודים, אבל רק מיעוטם הגיע לארץ. אלה היו אנשים עם יצר חיים חי ותוסס שניצחו את הסבל והרעב, פליטי מחנות ריכוז שרצו לחזור לחיים תקינים, אך פולין הקיאה אותם מקרבה. רב הקהילה האחרון עזב ב-1973.אלא שקבוצת "עקשנים" יהודים, קיימו "אוניברסיטה מעופפת", שקיימו מפגשים במקומות שונים של חיים יהודיים ותרבותיים והרב שלהם היה הרב מיכאל שופריק, הוא הרב הראשי של יהודי פולין היום.בשנת 1989 נפל המשטר הקומוניסטי בפולין, ובשנת 1990 התחדשו היחסים עם ישראל, אם כי תמיד היה קשר אם כי לא באופן רשמי. אז החלו להיבנות מחדש חיים פולניים כמו מעונות וקייטנות לילדים ושאר פעילויות. כך נולדה מחדש קהילת פוזנן ב-2007, שם שופצו ונבנו בתי כנסת בתרומות שונות ורבות. עם זאת, כיום יש תהיות מה לעשות עם בתי הכנסת המפוארים בוורשה ובערים נוספות שהפכו במלחמה לבריכות שחייה, לחדרי כושר וגם בתי מלון ומסעדות. אמנם יש ניסיונות היום לשמר ולשחזר את החיים היהודיים והחזרת רכוש היהודים שנגזל, הכולל מבנים, קרקעות, בתים וגם בתי קברות חוץ מרכוש יהודי רב שאין ערוך לאוצרותיו. כנראה שהשלטונות לא יודעים עדיין איך עושים זאת.אחרי המלחמה צצו סיפורים טרגיים רבים. ילדים מאומצים רבים שגילו שהם בעצם יהודים, גברים ונשים שחייהם נשברו לפתע ושזהותם נלקחה מהם, טרגדיות שנוצרו כתוצאה מכך כולל נזירות שעזבו את המנזר ואת הנצרות, אנשים שרק על ערש דווי גילו לבניהם את מוצאם האמיתי ואין ספור סיפורים, שמחים ועצובים גם יחד.כתבה של בת שבע נוסבאום