פורטל הנשים הראשון בישראל
  www.wol.co.il
נש"ר נשים ברשת
יום ד', י’ באייר תשע”ח
    דף הבית  |  הרשמה לרשימת תפוצה  |  יצירת קשר  
 
13:42 (07/01/13)
אילנה כהן
כנסו לבלוגים של נש"ר http://nashimbares het.wordpress.com/
 







.
החודש עלתה בתיאטרון הלאומי הבימה ההצגה "עושה כרצונו" ,מחזה מקורי על פי ספרה של אסתי וינשטיין, מחסידות גור שיצאה בשאלה והופרדה מבנותיה עד שהחליטה לשים קץ לחייה. את היומן המחיז מוטי לרנר וביימה איה קפלן
07:35 (08/02/18) אילנה כהן
תגיות: עושה כרצונו, , אסתי וינשטיין,, מוטי לרנר, , איה קפלן,, הבימה, ,חסידות גור

לאחרונה מועלות במחוזותינו הצגות המתרחשות בעולמות ובסטים דתיים פאנדמלסטיים , כמו "הסודות" של הדס גלרון, ומידה מסויימת,ו" ציד המכשפות",ועכשיו "עושה כרצונו" ,המאפשרות לתת לנו הצצה לעולם החרדי עם הלחצים הקהילתיים, משפחתיים ודתיים. טרם ראיתי את "עושה כרצונו" אבל מחברי העיתונאים שהיו ציינו ששררה דממה עוצמתית במהלך ההצגה, והקהל ישב מרותק ובקשב מוחלט למרות שההצגה מבוססת על סיפור טרגי עכשווי הידוע לכולם. לקראת הביקור בהצגה ראיינתי את המחזאי מוטי לרנר לגבי הקונצפט והמניעים שלו בעיבוד היומן שלה למחזה. מוטי לרנר ציין כי לאחר שקבל פניה מהבימה להמחיז את האוטוביוגרפיה של אסתי וינשטיין לפי היומן שלה, היה חשוב לו לעשות זאת מתוך תחושת סולידריות אמפתית בגלל הטרגדיה שלה ושל נשים רבות מחסידות גור. הקונצפט שלו בהכנת המחזה היה לכתוב מתוך התבוננות לא שיפוטית ,הדמויות והפעולות שלהן ,במלים אחרות, לרנר התכוון לנסות ולהתעלם מהדימוי של הבעל כמפלצת וסוטה מין ולראות אותו כקורבן התקנות של חסידות גור לגבי מין וחיי אישות. לטענת לרנר, גם הוא שלם מחיר אישי בגלל התקנות האלו. כמחזאי הוא לא מאמין שניתן לכתוב ולעצב דמות מבלי להעמיד עצמו במקומה ,כפי שהוא מציין :"אני חושב על כל הדמויות מתוך אמפטיה, למשל הרב פועל מתוך מניע של שמירת הקדושה ובדרך לקדושה הוא גורם עוול נוראי לדסי, בעלה, הבנות ולכל המשפחה". לרנר מספר כי נטל לעצמו חופש רב, בכתיבת המחזה, והמשפחה הבינה את גישתו, והוא מציג את הגיבורה כמייצגת את הנשים, את התשוקות שלהן, ואת צרכיהן להכרה למימוש אישי ומיני. הצגה נועדה לעורר את הנשים בקהילות החרדיות לדרוש את זכויותיהן. לטענתו של לרנר, כל אדם חייב להילחם על זכויותיו וראוי לשנות את הסדר החברתי ,ולא יתכן שקהילה תתערב בחיי הפרט בצורה כל כך חטטנית ופולשנית, כפי שקורה בחסידות גור. לשאלתי כיצד הצליח לשמר את המתח בהצגה בעוד שהסוף הטרגי ידוע מראש השיב לרנר שהרבה פעמים הוא מנצל את העובדה שהקהל מתחבר לגיבורה ומתפתה להאמין שתצליח לקבל את הילדים .ברגע שהאשה נאבקת באופן אמיתי הצופה מתחבר אליה ומזדהה איתה ואף מקווה שזה יקרה . בגלל שהקהל כל כך רוצה הוא מאמין . מוטי מוסיף שהוא מצדד בזה שבני אדם ייאבקו על זכויותיהם. ובאופן כללי בני אדם מעניינים אותו יותר מהמנהיגים. לשאלה האם ההצגה "עושה כרצונך" תגביר את ההבנה והגישור או תביא להגדלת הפערים השיב לרנר בדרכו הפיוטית : "תקוותי שאדוות הגלים של הצגה תגיע אל החסידות ותיצור בהם שינוי". אני מקווה של ידי פרסום ספרה של אסתי וההצגה "עשה כרצונך" נמצא דרכים לעמוד בזמן על המשמר ולהטות אוזן למצוקות וסבל של נשים.

 
עושה כרצונך
הבימה
צילום: ז'ראר אלון.
עושה כרצונך
הבימה
צילום: ז'ראר אלון.