פורטל הנשים הראשון בישראל
  www.wol.co.il
נש"ר נשים ברשת
יום ה', ה’ באלול תשע”ח
    דף הבית  |  הרשמה לרשימת תפוצה  |  יצירת קשר  
 
13:42 (07/01/13)
אילנה כהן
כנסו לבלוגים של נש"ר http://nashimbares het.wordpress.com/
 
מחזה שקספירי ללא מלים זה כמו להוציא את הקרביים שלו. ובכל זאת "מקבת ללא מלים" של זמליאנסקי הצליח להפנט ולרתק אותי ולהעביר אלי דרמה, רגשות פחד, תשוקה תאוות שלטון ועוד.
07:14 (11/02/18) אילנה כהן

לנה קריינדלין מנכ"לית התיאטרון מספרת :" חלמנו הרבה זמן על פרויקט כזה ואחרי שראיתי ברוסיה את מה שעשה עם "שידוכים" של גוגול ואיך הוא מתרגם את הטקסטים המסובכים הקלאסיים לתנועה, הזמנתי אותו לסדנה עם השחקנים שם הציע לעשות את 'מקבת'. זה מאוד חשוב לתיאטרון דרמטי להתנסות בעבודה כזאת".ע לי להוסיף שלנו כקהל חשוב לחזות בהצגה אוונגרדית כזו עם כלים תיאטרליים חדישים. .ואכן מקבת של זמילאנסקי ב"גשר", הוא מחזה קלאסי ללא מילים, דרמה תנועתית המחברת בין מוסיקה לפעולה ומעוררת אפקט אישי מרהיב. זו בעצם הילולה של יהירות ותשוקה, אובססיה וצמא לשלטון, הפותחת סדרה של רציחות אשר סוללת את הדרך לתהום. הבמאי והכוריאוגרף סרגיי זמליאנסקי (37) הוא בוגר האקדמיה למחול בצ'ליאבינסק עיר הולדתו. במהלך השנים ביים פרוייקטים שונים. הוא פיתח את סגנון "דרמה פלסטית חדשה" המובנת בכל מקום בעולם כיוון שאינה תלוית שפה ללא מילים. במסגרת ז'אנרזה של "תנועה ללא מלים" הוא ביים מספר הצגות מבינייהן "ז'אן דארק", "הגברת עם הקמליות", "קליגולה", "שדה האם" ועוד. סרגיי זמילאנסקי מסביר את הבחירה במקבת גרסה ללא מילים: "אותי מעניין אותי לבדוק איזה מחיר אדם משלם בשביל התשוקה שלו לשלטון, והאם אנחנו חוטאים לערכים האנושיים שלנו כדי לקדם אמביציות אישיות, כשאני עובד על יצירות בסדר גודל כזה, אני אמנם מוציא את המילים, אבל מחליף אותן בפעולה תנועתית ובמחוות פסיכולוגיות, כך שהמשמעות נשארת". המטרה שלו לפתח שפה מראשיתה ועד סופה אשר תהיה גירסה למחזות של מחזאים דגולים ללא מלים. מה שדורש למצוא משמעות עמוקה בטקסט ולתרגם אותו לקהל .מעבר לכך יש צורך לעבוד עם קבוצת שחקנים מתאימה וקואופרטיבית וביחד לבנות סביבת עבודה הבנויה על אמון הדדי. לשמחתו הוא מצא את קבוצת שחקני "גשר" המוכשרים . .ההצגה שאורכה כ – 140 דקות ללא הפסקה , בנויה ממספר סצנות דרמתיות רציפות ללא אתנחתא ביניהן בפתיחה מוצגת סצנת דרמתית של המכשפות והוצאת התינוק מבטנה של יולדת בשדה קרב. הסצנה מתרחשת עם הנבואה הקשה של המכשפות תוך שהן מושכות וטוות במרץ בחוטים, בדומה למיורות, אותן דמויות מיתולוגיות שהיו טוות חוטי חיים וגורל וברגע שהחוט היה ניתק הסתיימו חייו של האדם. החוטים ממחישים פצעים וזרמי דם בקרבות בין היריבים ,ובעיקר יוצרים מתח ואווירה מחשמלת על הבמה, וכרמז למאורעות טרגיים העתידים להתרחש.השחקנים מפגינים כולם משחק מבריק של תנועה ואקרובטיקה כמו תזמרת מסונכרנת היטב ,כל זאת מבלי לומר מילה ומצליחים להעביר אלינו את העלילה ואת הדו שיח ,טקסים ועוד. למעט עזרה קלה מהכתוביות הנעות במסך לד קטן עליון בו מוצגים תאורי המערכות .אהבתי במיוחד את קטע ההתאבדות של ליידי מקבת שבצעה רוני עינב כשהיא מתנועעת בתוך רשת דקיקה ופניה נמעכים לרשת ומביעים את עוצמות הייאוש והפחד. גם "דואטי התנועה " שלה עם מקבת ,אותו מגלם אבי אזולאי, שופעי מיניות תשוקה ותאוות השלטון מבוצעים במקצועיות ומשכנעים. למרות הספקנות הרבה ,שהגעתי להצגה עלי להודות שהתנועה על הבמה , המשחק המעולה התפאורה המחשמלת, עצמת המוסיקה הצורמת לעתים, ובעיקר כשרונו של זמליאנסקי לתרגם סיטואציות , דיאלוגים מונולוגים לאפקטים של משמעות ורגש ,הצליחו לרתק אותי. לסיכום זמליאנסקי הצליח ליצור שפה חדשה ללא מלים , אנחנו שמענו ,הרגשנו אותה! **************************************************************************************************************** תאטרון גשרמקבת ללא מלים על פי וויליאם שייקספירבימוי וכוריאוגרפיה: סרגיי זמליאנסקי בהשתתפותם של: פיראס נאסר, הנרי דוד, אבי אזולאי, רוני עינב, אפרת ארנון, פאולו א. מואורה, גלעד קלטר, אלכסנדר סנדרוביץ, אורי יניב, הלל קפון, רות רסיוק, דור מיכאלי, אלי מנשה, ליליאן רות, נטשה מנור, סבטלנה דמידוב, טלי אוסדצ'י, כרמל קנדל, שרון בורשטיין ביצ'צ'י. כרטיסים ניתן לרכוש בקופת תיאטרון גשר בטל: 5157000– 03,

 
מקבת ללא מלים.
רוני עינב
תאטרון גשר
צילום ליה גלמן.
מקבת
תאטרון גשר
צילום אילנה כהן פנר.
מקבת
תאטרון גשר
צילום אילנה כהן פנר.