פורטל הנשים הראשון בישראל
  www.wol.co.il
נש"ר נשים ברשת
יום ד', יג’ בכסלו תשע”ט
    דף הבית  |  הרשמה לרשימת תפוצה  |  יצירת קשר  
 
13:42 (07/01/13)
אילנה כהן
כנסו לבלוגים של נש"ר http://nashimbares het.wordpress.com/
 







.
המחזה הים הכחול העמוק של טרנס ראטיגן בעיבוד בית לסין צולל לסערות רגשיות עמוקות אך באיפוק אנגלי ,במשחק מעולה במיוחד של לימור גולדשטיין ונעמה שפירא, סוף סוף קלאסיקה במיטבה המתייחסת לנושאים חברתיים ואישיים אוניברסליים..
18:19 (03/03/18) אילנה כהן
תגיות: הים הכחול העמוק, טרנס ראטיגן, בית לסין, אלון אופיר, עידו ריקלין,, לימור גולדשטיין, נדב גייטס, לירון ברנס

המחזה הים הכחול העמוק של טרנס ראטיגן בעיבוד בית לסין צולל לסערות רגשיות עמוקות אך באיפוק אנגלי ,במשחק מעולה במיוחד של לימור גולדשטיין ונעמה שפירא, סוף סוף קלאסיקה במיטבה. בימים אלו מועלה מחזהו המחזה הים הכחול העמוק של טרנס ראטיגן, שהינו בגדר קלאסיקה בריטית בעיבוד מחודש. המחזה מ-1952 שכתב טרנס ראטיגן הפך בצדק לטרגדיה מודרנית אולטימטיבית אודות אהבה נואשת. הוא זכה לעיבודים קולנועיים רבים, בהשתתפות מיטב הכוכבים ומועלה שוב ושוב על במות התיאטרון בעולם. ההצגה מתחילה מיד בסיפור נסיון התאבדות של הסטר, ואז נחשף סיפור חייה: נישואיה לשופט נכבד ומבוגר ממנה וסיפור אהבתה הנואשת לטייס לשעבר בחיל האוויר המלכותי. הסטר קרועה בין אהבה אידיאלית לאהבה אפשרית, בין הצורך בביטחון להתמכרות לריגוש. ומיד נחשף שכולם נמצאים בסבך רומנטי של הרס עצמי. בטווח של שעה וחצי מועלים שורה של נושאים וקונפלקטים מסובכים אשר ראטיגן מביא להם פתרונות זמניים לפחות. מצד אחד המחזה מציג שאלות אוניברסליות ומצד שני לא נמנע מלרמוז על בעיות חברתיות והבדלי מעמדות בבריטניה שלאחר מלחמת העולם השניה. פרדי המאהב בא מרקע נמוך של פשוטי העם והשרות כטייס בחיל אוויר העניק לו זהות חדשה שלא הצליח לממש אותה בחיים האזרחיים. ואולם המחזה מתמקד בדמות אחת הסטר, הגיבורה. ומתרחש סביב נסיון ההתאבדות שלה שלא צלח . לדעתי רק דמות זאת זוכה לפיתוח בעוד ששאר הדמויות נותרות בלתי מפותחות, למעט אולי פרדי המאהב, המקבל החלטה לסוע לברזיל ולעבוד כטייס אזרחי. הדמויות אינן אנשים רעים או טובים כולם מחפשים אהבה והגשמה עצמית, והתנהגותם אינה להרע ולפגוע באחרים אלא נקלעים למצבים בעקבות אופיים והחלטותיהם. הדמויות האחרות השופט הבורגני, השכן הפחדן, הן "סטראוטיפיות" כמו גם הדמות של גב' אלטון, בעלת הבית אשר (Comic Relief) מספקת שחרור קומי במחזה הדרמתי. הסטר הדמות של הגיבורה הנתפשית בתחילה כחלשה הן ע"י אקט ההתאבדות וביחסיה עם המאהב מתגלה כחזקה בעצם ויתורה על רמת החיים הנוחה עם בעלה ובריחתה עם המאהב, ובסוף בהתפכחותה וויתור על אהבתה. אופיר הבמאי מציין שגם התאבדות באותה תקופה היתה מחוץ לחוק והעובר עליה היה נשפט למאסר. המחזה מסתיים כאשר השכן רופא מציע לגיבורה למצוא משמעות לחייה בפיתוח כשרונות הציור שלה. ההתייחסות לשאלות החברתיות של ראטיגן, נעשית בצורה עדינה מאשר אצל מחזאים צעירים יותר שהסתכלו אחורה בזמן כמו ג'ון אוסבורן. ולכן קל לנו יותר להתחבר אליהן ואל הלבטים שלהן. המחזאי ידוע בנטיותיו ההומוסקסואליות שלו ,בתקופה שההומוסקסואליות היתה אסורה אבל דעת הקהל נטתה ללגליזציה . ואכן הגירסה הראשונה של המחזה, שבסופו של דבר נפסלה על ידו ,כללה רמזים ברורים בקשר להומוסקסואליות. ההפקה של בית לסין בבימויו של אלון אופיר ובתרגומו של עידו ריקלין, קולחת בטבעיות ומאפשרת לנו התחברות לדמויות ולסערת הרגשות העוברת עליהן. השחקנים מייטיבים להציג את הדמויות,עם הסטריאוטיפים והמאבקים שלהן. במיוחד מצטיינת לימור גולדשטיין נעמה שפירא ונמרוד ברגמן. האם רטנגן נותן מענה להבנת האופי האנושי? (כפי שהוא מביא בפיהם של פיליפ השכן והסטר בלעג) לא בטוח, אבל מצליח בהחלט להציב זרקורים ולהאיר פינות מסוימות ליצרים, לצרכים ולהתנהגות אנושית. הים הכחול העמוק של בית לסין הינו כאמור מחזה קלאסי במיטבו אשר הצליח להחזיק אותנו מרותקים במשך שעה וחצי . ************************************************************************************************* הים הכחול העמוק טרנס ראטיגן תרגום עידו ריקלין בימוי אלון אופיר משתתפים:לימור גולדשטיין, נדב נייטס, לירון ברנס, נמרוד ברגמן, נעמה שפירא, מאי קשת, ויקטור סבג, עופר רוטנברג תפאורה סבטלנה ברגר תלבושות אולה שבצוב מוסיקה שמוליק נויפלד תאורה זיו וולושין .