פורטל הנשים הראשון בישראל
  www.wol.co.il
נש"ר נשים ברשת
יום ג', י’ בטבת תשע”ט
    דף הבית  |  הרשמה לרשימת תפוצה  |  יצירת קשר  
 
13:42 (07/01/13)
אילנה כהן
כנסו לבלוגים של נש"ר http://nashimbares het.wordpress.com/
 
אורסטיאה הטרילוגיה היוונית מאת אייסכילוס בגרסה המודרנית שזכתה לתהילה בלונדון בעיבודו של רוברט אייק הגיעה לישראל בתרגומו של רועי חן ובבימוי המפתיע והמשכנע של יבגני אריה.
18:56 (26/10/18) אילנה כהן

המחזה שלפנינו מהווה עיבוד מודרני מאת רוברט אייק, של שני החלקים הראשונים מתוך הטרילוגיה ארואסטיה, מאת אייסכילוס .רוברט אייק, מחזאי ובמאי אנגלי בן ימינו , המתמחה בעיבודים לטקסטים קנוניים וקלאסיים. המחזה מעלה שורה של דילמות מוסריות שהחריפה שבהן היא: האם להקריב בן משפחה קרוב, כגון בתך למען הצלחה של מדינתך. דילמה נוספת היא האם נקמת דם מוצדקת? בפרט האם ראוי לבן להעניש ולרצוח את אמו כנקמה על זה שרצחה את אביו?. העיבוד שלפנינו מתרכז בשתי הטרגדיות השונות משלושת הטרגדיות שחיבר אייסכילוס לפני 2500 שנה. ומקנה להם מבט מודרני המתבטא בבימוי , בתפאורה ובוידאו ארט ובמוסיקה. כבר בפתיחת המחזה אנו פוגשים את אורסטאס (הבן) בטיפול אצל פסיכולוגית כשהוא אינו זוכר מה קרה . והפסיכולוגית מנסה לטפל בסימנים הפוסט טראומטיים בעקבות הרציחות החוזרים ונשנים במשפחה. בקצרה, המלך אגממנון מקריב את בתו איפיגניה , במצוות האלים, כדי שישיבו רוחות הדרושות לצי היווני להגיע לטרויה כדי לכבשה. לאחר עשר שנים מסיימים היוונים את המלחמה בנצחון ואגמננון חוזר כגיבור לביתו ועימו פליטה בשם קסנדרה. אשתו קליטמנסטרה רוצחת את אגממנון , כנקמה על הקרבת אפיגנאיה ובסופו של דבר הבת אלקטרה משכנעת את אחיה לרצוח את אמם. מעבר לדילמות המוסריות הרלבנטיות גם היום , ניתן למצוא במחזה הדהודים לשאלות פסיכולוגיות ואפילו פסיכואנליטיות בפסיכואנליזה מדובר על תסביך אלקטרה שמשמעותו אהבה מגוזמת של הבת לאביה הכרוכה בקנאה לאם .כפי שאנו עדים במחזה. התרגום מאת רועי חן מבליט הקבלות למתרחש בחיינו ביחס למלחמות , היחס לפליטים, יחסים משפחתיים ועוד. השחקנים בתפקידים הראשיים מיקי לאון (אגממנון) ואפרת בן צור (קליטמנסטרה) אשתו, והנרי דיוד (אורסטאס) הפגינו משחק מעולה ובמיוחד התפעלנו מהילדה מאיה גמזו. (בחלק מההצגות משתתפים שחקנים אחרים). השימוש בוידאו ארט מעניק מימד נוסף ודילוגים בזמן ומסצנה לסצנה. למשל חזרתו של אגממנון ממלחמת טרויה לבין ראיון אשתו בתכנית טלוויזיה . כאשר הבמה פונקצינאלית ומקנה לאירועים העתיקים לבוש מודרני. לסיכום אחת ההצגות הטובות ביותר שראינו לאחרונה, המהווה הוכחה נוספת לאוניברסליות של השאלות והנושאים שבהן עסקה הדרמה הייונית הקלאסית של אייסכילוס אשר חוצה זמנים . סאגה משפחתית מדממת ומרגשת שמתפרשת על פני כמה עשורים ועוסקת בנושאים הנצחיים: מלחמה, גורל, חמלה וצדק. משך ההצגה: שעתיים וחצי כולל הפסקה אורסטיאה בתאטרון "גשר". *****************************אגממנון: דורון תבורי, מיקי לאון קליטמנסטרה: אפרת בן-צור אלקטרה: נטע שפיגלמן, נועה הר-ציון אורסטס: אלון פרידמן, הנרי דוד אורסטס (הצעיר): איל איבשין, תומי צור איפיגניה: מאיה גמזו, טל פלג אייגיסתוס: אבי אזולאי קלכס: בוריס אחנוב ד"ר/אחות: שרון בורשטיין-ביצ'צ'י, קארין סרויה מנלאוס: גלעד קלטר טלתיביוס: פאולו א. מואורה קסנדרה: רות רסיוק קיליסה: סבטלנה דמידוב מראיין: דור מיכאל תפאורה סמיון פסטוך: מוסיקה: פאוסטאס לטנאס תאורה: אבי יונה בואנו (במבי), אלמוג דהן תלבושות: יהודית אהרון עיצוב סאונד: מיכאל וייסבורד תנועה: יותם קלו ליבנה עוזרת במאי: שרון בורשטיין-ביצ'צ'י ***: *** צוות צילום: * בימוי ועריכת וידאו: אדי קבטנר צילום: אבי לוי ע. צלם: תומאס רייכטר הפעלת וידאו: דניאל פיינברג לפרטים והזמנת כרטיסים