פורטל הנשים הראשון בישראל
  www.wol.co.il
נש"ר נשים ברשת
יום ג', י’ בטבת תשע”ט
    דף הבית  |  הרשמה לרשימת תפוצה  |  יצירת קשר  
 
13:42 (07/01/13)
אילנה כהן
כנסו לבלוגים של נש"ר http://nashimbares het.wordpress.com/
 
מחזה המוסיקלי המצליח של פאולה ווגל "מעשייה מגונה", מגיע לקאמרי בעיבוד לעברית מאת יהושע סובול ובבימויו של יאיר שרמן. המחזה מתאר את תולדות העלאת " אל נקמות " של שלום אש והשערוריות הכרוכות בהן והמאבק נגד הצנזורה בתאטרון.
15:47 (24/11/18) אילנה כהן
תגיות: פאולה ווגל, מעשייה מגונה, שלום אש, רבקה טייכמן, אל נקמות, יאיר שרמן, הקאמרי, יהושע סובול

מן הראוי לציין כי בשנים האחרונות חלו התעוררות והתעניינות רבה בעולם במחזות של של שלום אש . רק בארצנו הקטנה העלה בית לסין את "מלך הכלבים" , והקאמרי את "אל נקמות" ועכשיו "מעשייה מגונה". המחזה "מעשייה מגונה" מאת פאולה ווגל הגיע לברודווי ואף זכה בפרס פוליצר והבמאית רבקה טייכמן,זכתה בפרס הטוני על הבימוי הטוב יותר. ההצגה נפתחת בסצינה של להקת שחקנים ובראשם מנהל ההצגה למל (וולוז'ני) "שקמים לתחייה " וביחד עם תזמורת קאמרית חיה , יוצאים למסע חוצה זמנים יבשות ושפות , מסע המספר על מחזה קטן ומבריק שכתב שלום אש בשנת 1906 אשר "הדביק" עשרות אנשים בתשוקה לתיאטרון וביציאה למלחמה על חופש הביטוי. 30 לוקיישנים , עשרה שחקנים ומוסיקאיים שלא יורדים מהבמה, 40 דמויות ,בשפות שונות , על כל אלו נאלץ יאיר שרמן הבמאי לנצח, בעזרת תלבושות תקופתיות מוסיקה ובעיקר טבלאות הצליח שרמן לנהל סדר בהתרחשויות . החלטה קארדינלית אותה קבל שרמן היא ששלום אש אינו הדמות העיקרית במחזה, למרות שהזדהה איתו . לפי הפרשנות שלו הדמות העיקרית היא למל מנהל ההצגה שנלחם על המחזה גם כאשר שלום אש ויתר. למל הוא זה שעובר טרנספורמציה, מנער חלש במיפגש אצל י.ל. פרץ. למל הוא מין של אנטי גיבור שחי בין הצללים , מאחורי הקלעים . המחזה סוקר ומציג את הנעשה מאחורי הקלעים, אפילו במשפחתו של אש, במלייה הספרותי האידישאי להעלאת המחזה . מהרגע שהוא כתב והציג את המחזה לפני י.ל.פרץ , דרך הצגתו בסנט פטרסבורג ובאירופה ועד להצגתו בניו יורק. שם למרות ההצלחה הגדולה והמסחררת ,היא העלתה את חמתם של העתונות והקבוצות החרדיות אשר ביקרו את ההצגה. במיוחד את סצנת הנשיקות והחיבוקים של הנשים בגשם. למרות שסצנה זו הורדה באמצע ההצגה ביצוע ברודווי בשנת 1923 . אז הופיע שוטר ועצר את הלהקה ומנהלה בנימוק של אשמת הצגת תועבה . פסה"ד בוטל לאחר עירעור ,אבל השחקנים ולמל ישבו במעצר. ובהצגה בקאמרי אכן נשמעת תלונתו של למל שאש לא הגן עליהם מספיק. מאורעות אלו על רקע השואה הביאו לכך ששלום אש בעצמו חזר בו מהחלטתו לבצע את ההצגה והורה על איסור הצגת המחזה בכל מקום בעולם, מחשש שהדימוי המגונה ידבוק בדימוי היהדות ויגביר את האנטישמיות. ואכן סצנה בולטת בהצגה ורגע מכונן שהשפיע על שלום אש היא העלאת המחזה בשנת 1940 בגטו לודז', כשחול ניגר מעל ראשי השחקנים. המחזה מלווה בלהקת נגנים במיגוון כלים אקוסטיים קונצרטינה, סקסופון , שור, סנר גיטרה וחליל. אלדד לידור המנהל המוסיקלי מעיד כי בעזרת להקת הנגינה ומוסיקה מוקלטת המוסיקה היא חלק אינטגרלי מההצגה , המוסיקה מניעה אותה ובעזרתה ובעזרת הקרנות הוידאו אנו עוברים מסצנה לסצנה ,ללא הפסקות וללא שינויי תפאורה מבלי שהשחקנים ירדו מהבמה .במחזה מובאים 6 שירים , 4 מביניהם מהרפרטואר האידישאי ושיר נוסף בגרמנית ואחד באנגלית . יחד עם זאת ב"מעשייה מגונה" של ווגל ובביצוע בקאמרי מושם דגש רב מדי על האירוטיות באהבה בין הנשים בעוד ששלום אש בעצמו הדגיש אלמנטים אחרים , וההופעות שבבירות האירופאיות וברוסיה היו פואטיות לעמת אלו בארה"ב. ושיותר מכל היתה אהבה בין מנקהל'ה ביטוי לכמהות לאהבה אם , ולאהבת אשה ילדה. ווגל ,שהינה לסבית מוצהרת, מציינת שהבעיה היחידה במחזה של אש היא שהבת מתאהבת באחת הזונות שעובדות בשביל אביה. (מצב אבסורדי לכל כל הדעות, מה עוד שהמחזה נכתב לפני מעל ממאה שנה.! א.כ.). לטענתה זוהי סצנת אהבה הכי טהורה ומרגשת שהיא קראה בדרמה העולמית. כאמור במחזה בקאמרי ואולי גם בביצוע בברודווי האירוטיות מודגשת יתר על המידה. השחקנים מופיעים בתפקידים שונים ומפגינים משחק טוב בולטים במיוחד אלי גורנשטיין, ושמואל וילוז'ני בתפקיד למל, וגם דודו ניב. הצופים אשר ראו את ההצגה "אל נקמות" ואלו שירכשו את התכניה המעניינת,שהפיק תאטרון הקאמרי יזכו להנאה גדולה יותר ולהבנת השתלשלות הארועים והרעיונות . מה עוד שההצגה נמשכת במשך כשעתיים, שהבמה חשוכה למחצה ללא שינויי תפאורה ורק עם תמונות וכתוביות המוקרנות על מסך אחורי. במצב זה הקהל מתקשה לצפות בהצגה . בהצגה יש חזרות רבות שמטרתן כנראה לדייק בהצגת הארועים כסדרם אולם התוצאה היא שלפעמים ההצגה מקשה על הקהל לעקוב אחר ההתרחשויות. עלי להוסיף בנימה אישית , מכיוון שסבי הסופר יצחק פאנער היה המזכיר הספרותי של שלום אש בימיו האחרונים בבת ים ,ואף כתב את הספר עלי להוסיף בנימה אישית , מכיוון שסבי הסופר יצחק פאנער היה המזכיר הספרותי של שלום אש בימיו האחרונים בבת ים ,ואף כתב את הספר על חייו של שלום אש בביתו האחרון* ,הוא היה בוודאי מרוצה מהתעוררות העניין במחזותיו של שלום אש , אך היה שם דגש רב יותר בגאוניות הדרמטורגית בהצגת הפרדוכס והאבסורד שבניהול בית בושת בקומה תחתונה בעוד שבקומה העליונה מתנהלת משפחה דתית, (שמרימה תרומה לרב כדי שיתן גושפנקא של הגינות כך שיוכל להשיג חתן יהודי כשר לבתו) ופחות בביטויים אירוטיים של האהבה בין הבנות. לסיכום כל הכבוד למחזאית פאולה ווגל לבמאית רבקה טייכמן הבמאית ולתאטרון הקאמרי אשר מציגים את ההיסטוריה והאירועים מאחורי העלאת המחזה של שלום אש , הרקע לפריחת ספרות יידיש חדישה, והמאבק נגד צנזורה בתאטרון. בזכותם ארועים אלו נחשפים לקהל רחב בעולם. גם בארץ למרבית הישראלים הסיפור של שלום אש ותרבות היידיש לא ידועים. "מעשיה מגונה" הינה הצגה מעניינת וחשובה מעין ז'אנר של הצגה דוקומנטרית על השתלשלות מחזה שנכתב באידיש כבש את העולם , "הואשם" כמחזה תועבה בניו יורק "זוכה" בערעור אך לבסוף נפסל להצגה ע"י יוצרו שלום אש וחוזר לתחייה ע"י ווגל. *. "שלום אש אין זיין לעצטער היים" ********************************************************************************************* מעשייה מגונה תאטרון הקאמרי. מחזה מוסיקלי בליווי תזמורת חיה מאת פאולה ווגל תרגום: יהושע סובול בימוי: יאיר שרמן תפאורה: זוהר שואף ויאיר שרמן תלבושות: יהודית אהרון תאורה: נדב ברנע מוסיקה: אלדד לידור מעצב וידאו: נמרוד צין. ההפקה המקורית בברודווי נוצרה ובוימה ע"י רבקה טייכמן משתתפים : אלי גורנשטיין, שמואל וילוז'ני, דן שפירא מיכל וינברג, דנה מיינרט, דודו ניב, אסתי קוסוביצקי, נגנים/ שחקנים: אלקסנדר פיש, אריק לבנת, יואב אסיף