פורטל הנשים הראשון בישראל

13:42 (07/01/13)
אילנה כהן
כנסו לבלוגים של נש"ר http://nashimbares het.wordpress.com/

בביקור בדליית אל כרמל ובעוספיא אינו רק ביקור בשוק ובמסעדות אלא סיור טבע ותרבות בהרי הכרמל הירוקים עם נוף לעמקים והתחברות למורשת הדרוזית השזורה בתולדות הקמת המדינה שלנו ולאחרונה הוקמו צימרים מפוארים וקולינריה משפחתית ביתית המוגשת במיתחם "עמים וטעמים".
11:52 (26/02/19) אילנה כהן
תגיות: טיולים בארץ, דליית אל כרמל, ,עוספיא, עמים וטעמים,, בית אוליפנט, רפיק חלבי, מרכז מורשת הדרוזים עוספייא, אבי דיוואן

יצאנו לסיורעתונאים מקדים עם משרד התיירות בשיתוף המועצות המקומיות דליית אל כרמל ועוספיא, כחלק מפרוייקט "כפר ביקרתם"- קידום תיירות לכפרי הדרוזים והצ'רקסים. לאחר נסיעה קצרה הגענו למיתחם הצימרים "המקום בכרמל" -מיתחם כפרי עם חדרים וצימרים מפוארים נוף מדהים עם בריכה וג'קוזי בחדרים. באולם הקבלה דלקה אש באח עם עצים והוגשה ארוחה קלה פיתות דרוזיות , לבנה , חומוס ,זייתים קפה ותה צמחים, המעניקים הרגשה של כפר בחו"ל. פאדי הבעלים הוביל אותנו עלינו לביקור בששת החדרים ובסוויטות ולמיתחם הבריכה שם צפינו בנוף המרהיב הנשקף אל העמקים . בסוויטות הגדולות עם 6 ו-3 חדרים קבוצות של משפחות חברים וילידים יכולים להתארח. המחירים סבירים ביותר 550 ₪ לסופ"ש לחדר זוג וילדים. בקיץ 750 ולמעל מ1000. זוג ושני ילדים . אהבתי במיוחד את המיקום של המיתחם בקצה הר מבודד, עם סוייטות כשכלן חדשות ומרוהטות ומאובזרות ברמה ובטעם עם צבעים בהירין המשתלבים היטב עם האבנים והעץ. משם המשכנו לסיור עם מורת דרך – אבתסאם חלאבי, בחלק הכפר העתיק של דליה . יצאנו ברגל מרח' השוק לאורך הבתים המקוריים המטופחים ומתוחזקים היטב ולאחרונה הוצבו ברחוב מיצבים כסמל לרב תרבותיות מתברר כי במקורמ שהתושבים המקומיים התרחקו משוק . בשנות 50 יזם פתח מכלת ומסעדה. ולאט לאט התפתח שוק ססגוני . עם הופעת הקניונים חלה ירידה ועכשיו מחלקת התיירות במועצה מפתחת את השוק בהדגשת האותנטיות של השוק . ועל מנת שאחרי הביקור במסעדות יסיירו המטיילים בשוק ויחשפו למורשת ולמלאכות המסורתיות. עברנו דרך בית בית העם המשמש לכנסים וללוויות וסיימנו במיתחם יד לבנים בית אוליפנט . אשר נבנה בשנת 1884 ע"י סר לורנס אוליפנט דיפלומט בריטי . בבית התגורר אוליפנט עם אשתו אליס ומזכירו נפתלי הרץ אימברבמקום זה חיבר את המנון "התקווה"!. הבית משמש כיום למוזיאון ולאתר מורשת ,ומושך אלפי תיירים לשנה. אשר באים ונהנים מאווירת הכפר והשוק והאוכל, ומהמפגש עם הדרוזים והמסורת . הבנין הצמוד הוסב לבית יד לבנים הדרוזים. רפיק חלבי ראש.המועצה המקומית דלית אל כרמל פגש אותנו וסקר את תכניות הפיתוח.- דליית אל כרמל ממוקמת באזור ביוספרי בין עתלית מוחרקה ומוקפת פארק ולכן התוכניות הן לעודד תיירות חקלאית .דליה מצטיינת בכפר של תרבות .סופרים ציירים מוסיקאיים ולכן נערכים בה פסטיבליים תרבותיים מספר פעמים בשנה. החברה הדרוזית בדליית עוברת שינויים ,נשים מצטרפות לאקדמיה ונכנסות לתפקידים בכירים הן אמנם לא מתגייסות לצבא אך מתגייסות לשרות לאומי כ70%. רפיק מתגאה שכמעט ואין סמים וההצלחה בבגרות היא בשיעור של .80% היתה בעייה שלא היה תכנון כיום עם כניסתו לתפקיד אושרו 1200 היתרי בנייה. נפרדנו מדליית אל כארם בתצפית מרהיבה לכיוון בית אורן, נחל בוסתן עין הוד חוף הים של עתלית ובית אורן. ובביקור במרכז הצמחים יסמין שהקימו מועין ופותה חלבי. עוספייא בנסיעה קצרה המשכנו לעוספייא חביקור במרכז מבקרים למורשת הדרוזית. המרכז הוא פרי חזונה של רג'א מנסור המנסה לשמר ולהנגיש את התרבות הדרוזית ובעיקר את חיי המשפחה וניהול הבית, הכלים . המרכז הקטן כולל סצנות אומנותיות מחיי הדרוזים לאורך ההיסטוריה תוך שהיא משלבת סיפורים נוסטלגיים, המתייחסים למעמד האשה . כבר בכניסה התפעלנו מהצבעוניות והתבסמנו מריח תה צמחים ושורשי ג'ינג'ר , קינמון ושאר צמחים. המרכז פועל גם בשבתות לפרטים והתקשרות Call 054-4665617 derchcarmel@gmail.com http://www.carmel-deruz.com בעוספייה התחלנו את הסיור בגלריה סאלח קרא אשר סיפר על פעולותיו לעדוד האמנות והיצירה בכפר מתחילת דרכו והכשרתו בעין הוד ועד לפתיחת הגלריה ועריכת התערוכות. גולת הכותרת של הביקור היא פרוייקט "עמים וטעמים" את המיזם הקים אבי שלמה מדריך טיולים בשיתוף 6 משפחות דרוזיות אשר מבשלות ומארחות. המטרה לקרב בין הישראלים לדרוזים: להכיר את המסורת, המנהגים ואורחות חייהם ,להרגיש את האווירה המיוחדת ולהיפגש עם מסורת רבת שנים של העדה הדרוזית. עמים וטעמים מעניק לקבוצות חוויה שלמה הכוללת בחור בסמטאות הרובע העתיק שם תוכלו לשמוע סיפורים ממקור ראשון על ההיסטוריה והוואי החיים של העדה הדרוזית. "עמים וטעמים", פועלת 20 שנה למען הכרת המסורת, המנהגים ואורחות חייה של העדה הדרוזית, למען יצירת מפגש בין תרבויות ולמען אהבת האדם. על רכס הכרמל הירוק ברובע העתיק של עוספיא , נבנה מתחם ההארחה והסעדה הכולל גם צימרים. המשקיפים על מפרץ חיפה ומישור החוף הצפוני, הים ויערות מנשה . התענגנו מהמאכלים המסורתיים הטעימים של קבב בטחינה, עוף עם אורז וצנוברים, סלטים, ירקות ממולאים , עלי גפן ועוד. כל המנות טריות וטעימות במיוחד . לפני החזרה הביתה התרווחנו על הספות וגמענו את הסיפורים על מורשת תולדות גבורת הדרוזים והשתלבותם בהגנה והקמת המדינה. פרטי הגעה וקשר: תחנת דלק פז עוספיא 052-4535100 לסיכום הביקור בדליית אל כארם ובעספייה הינו ביקור ססגוני של אוכל , היסטוריה ותרבות בהרי הכרמל המוריקים עם הארוח וקבלת הפנים החמה של הדרוזים.