פורטל הנשים הראשון בישראל
  www.wol.co.il
נש"ר נשים ברשת
יום ד', יז’ באייר תשע”ט
    דף הבית  |  הרשמה לרשימת תפוצה  |  יצירת קשר  
 
13:42 (07/01/13)
אילנה כהן
כנסו לבלוגים של נש"ר http://nashimbares het.wordpress.com/
 







.
לקראת ת הלימודים החדשה נאורי בן ארי, מנכ"ל ומייסד קרן אתנה: "מדינת ה"סטארט אפ" מתנהגת למורים בישראל כמו במדינות מתפתחות"
07:25 (23/08/13) אילנה כהן

אנפאלבתיות תפקודית של מורים ותלמידים מדינת ה"סטארט אפ" מתנהגת למורים בישראל כמו במדינות מתפתחות האם ניתן להאמין שבמדינת ישראל קרוב ל- 100,000 מורים פועלים ומלמדים בבית הספר ללא גישה למחשב נייד אישי ? האם יש סיכוי שהילד שלך לומד אצל "אנאלפבית תפקודי" * ? האם אתם יכולים להאמין שרוב מורי העיר חיפה, אחת הערים הגדולות והחשובות בישראל, עדיין לא עובדים עם מחשב נייד בכיתה ולא קיבלו מחשב נייד לעבודה בכתה ו/או הכשרה מתאימה לעבודה עם מחשב נייד. חיפה, רבאק! מה התשובה לשאלה הבאה? האם המורה בבית הספר של ילדך עברה הכשרה במחשוב ו/או קיבלה ציוד מחשוב אישי ממשרד החינוך או מהעירייה? קרוב לוודאי שהתשובה לשתי השאלות, במעל מ- 75% מהמקרים בישראל היא "לא". בעידן האינטרנט ומהפכת המידע, המורה הפך להיות לא רלוונטי כ"מקור ידע".איך זה קרה? סדרי עדיפות במשרד החינוך , חוסר התייחסות לשינויים ולקידמה, , תקציבים שקוצצו, חוסר הבנה מערכתית היכן כדאי לשים את האצבע - ולהתמקד בהכשרת מורים בטכנולוגיות וכתוצאה מכך מעמדו של המורה ירד לתחתית הסולם המקצועי והחברתי, בעולם שמצדיע לידע, "מקור הידע" של העבר (המורה), כבר לא קיים כמקור ידע. "גוגל" הוא המלך החדש. התלמידים נולדים לתוך עידן הידע ואצבעותיהם שולטות בכל הכפתורים ובמאות אלפי האפליקציות ורמת השליטה שלהם עולה בהרבה על מוריהם שאין להם לא את הכלים ולא את ההכשרה להכשיר את ילדי המהפכה החדשה. מורים שאינם משתמשים במאגרי ידע, מצגות ממוחשבות, סרטי וידיאו ומשחקים כדי ללמד את תלמידיהם, אולי לא יהפכו אותם ל"מפגרים", אך תלמידיהם יחמיצו רבות מחוויות הלימוד שמתאפשרות היום וככל הנראה ייהנו פחות, יהיו מרוכזים פחות, יפריעו בכתה יותר ויסבלו מ"פיגור" מול מתחריהם, התלמידים בארץ ובעולם שזכו למורה מתוקשב, בעל מחשב והכשרה מקצועית. כשהנכדה שלי בת השנתיים ניגשת ל"אייפד" בעצמה ופותחת לעצמה, לבד, סיפור, שיר או משחק, בהינף אצבע, לא ייתכן שלגננת שלה לא יהיה מושג על מה היא מדברת כשהיא באה לגן. מה יקרה כשהיא תגיע לבית הספר בעוד ארבע שנים? אני חושש מכך, וכדאי שגם את ואתה תתחילו לחשוש. מערכי שיעור ולומדות מהמתקדמות בעולם, בישראל כמות מערכי השיעור הממוחשבים, סרטי הווידיאו ואמצעי לימוד המתוקשבים הנמצאים היום בישראל הינה מדהימה, שיטות הלימוד החדשות ואפשרויות הלימוד העצמי, בעולם, החל בבית הספר היסודי ועד האוניברסיטה, הינן כה רבות עד שלא מעט מומחים בעולם צופים את "שבירת קירות בתי הספר" ושינוי מהפכני בשיטות הלימוד. בישראל פותחו הלומדות והתוכנות ללימוד המתקדמות בעולם, חברות כמו מט"ח, סנונית וגלים, כמו גם מוציאים לאור רבים אחרים, פיתחו תוכנות מדהימות ומאגרי מידע עצומים לשימוש המורים והתלמידים. משרד החינוך כופה על המוציאים לאור להמיר את כל הספרים היוצאים לאור להיות זמינים גם בפורמט דיגיטאלי וזמינים ברשת. מה הבעיה? לא לכול המורים יש מחשבים אישיים זמינים כדי להגיע וללמד מהספרים ומהלומדות האלה. מורה שמלמד גיאוגרפיה באמצעים הישנים, מפה שטוחה תלויה על מסמר בכיתה או אטלס ישן ולא משתמש ב"גוגל ארץ" או בסרטוני "נשיונל גיאוגרפיק" כדי להסביר תופעות ולהראות מקומות ואטרקציות בעולם – חוטא לתלמידיו וגורם להם נזק ו"פיגור" בהתפתחות הידע שלהם. מורה למדעים ולביולוגיה שלא משתמש בסרטים תלת ממדיים שממחישים תופעות ומצבים ומדגימים (גם לתלמיד האיטי ביותר) תופעות שלא ניתן להסבירן בצורה אחרת, חוטא לתלמידיו ועלול להשאירם מאחור. מי שלא ראה מורה שמלמד מתמטיקה באמצעות מחשב אישי בכתה ג' בגבעת המורה בעפולה, באמצעות משחקים וספירת צפרדעים מקפצות ונעלמות, לא ראה שמחת לימוד מתמטיקה מימיו. האם מישהו יכול להעלות על דעתו שלמורה של ילדיו, בכל גיל, לא יהיה מחשב נייד להעביר מצגת, שיעור, סרטון או תקשורת עם תלמידיו ו/או הוריהם, במהלך או לאחר שעות הלימודים ? אבסורד, לא? תופעה הרסנית – אנאלפאביתיות תפקודית התופעה של מורה ללא מחשב אישי, היא נוראית בעיני, איומה וברת השפעה הרסנית על ילדינו – לרוב מכריע של המורים במדינה, אין מחשב אישי נייד, כ- 80% מהם לא עברו הכשרה מקצועית מתאימה, ורבים מהם מתבקשים לעבוד באמצעים מזדמנים ובמחשב בביתם או שהם מביאים איתם מחשב מהבית. לכל עובד ידע בכל חברה, ארגון, משרד פרטי או ציבורי יש מחשב או גישה למחשב לצרכי עבודתו. אין מנהל אחד שאני מכיר שיקבל לעבודה את המזכירה הזוטרה ביותר, שלא תדע לשלוח דואר אלקטרוני, להדפיס בתוכנת וורד או להכניס נתונים לאקסל ומצגת בפאוורפוינט. אלה הם דברים בסיסיים שמי שאינו יודע להשתמש בהם, נחשב היום ל"אנאלפבית תפקודי". לנו כהורים יש את החובה להתריע ולהשפיע כך ולהביא לכך שלכל מורה תהיה את תיבת הכלים המתקדמת ביותר, על מנת לגרום לדור של המחר להיות מוביל במבחינה טכנולוגית. ה"אנאלפביתים התפקודיים" של המאה הזו הינם אלה שלא שולטים בשפה החדשה של המחשוב, לא מכירים את המושגים החדשים, לא יודעים להשתמש בתוכנות, באפליקציות ובמנועי החיפוש ואין להם לא את ההכשרה ולא את הכלים להשתמש במערכות המידע החדשות. ה"אנאלפבתים התפקודיים" של המאה הזו, לא ימצאו עבודה מכניסה מספיק והם כנראה גם לא יהיו ברשת החברתית. מה צופן העתיד לילד שמורהו הינו "אנאלפבית תפקודי"? ימים יגידו. האם תסכים או תסכימי שמורה כזה ילמד את ילדיך או את נכדיך?